Frågeorden

En presentation av mig - sex frågeord
Lyssna många gånger och anteckna.
Har ni frågor? Skriv en kommentar så svarar jag.
 
 
Här kan du träna frågeorden!
 
från Digitalasparet.se 
 
 
Repetition av frågeorden:
 
- Vad gjorde du igår?
- Vad ska du göra ikväll?
- När vaknar du på morgonen?
- När kom du till Sverige?
- Vad åt du till frukost i morse?
- Var bodde du innan du kom till Sverige?
- Vad vill du göra i framtiden?
- Vad ska du äta till middag ikväll?
- Vad gör du på fritiden?
- Vad gjorde du innan du kom till Sverige?
- Vad ska du göra på lovet?
- Hur länge har du bott i Sverige?
- Var brukar du handla?
- Vart vill du resa?
- Vad brukar du göra på kvällen?
- När ska du gå hem idag?
- Vad har du ätit idag?
- Hur gammal var du när du kom till Sverige?
- Vad var det för väder igår?
- När vaknade du i morse?
- Hur många länder har du bott i?
- När somnade du igår kväll?
- Vad har du gjort idag?
- När la du dig igår kväll?
- Vad ska du göra i helgen?
- Vart ska du gå efter skolan?
- Vad vill du göra nu?
 
 

När du vill fråga efter en/ ett/ flera djur eller saker kan du använda frågeorden vilkenvilket och vilka. Frågeordet vilka frågar också efter flera personer.

·         Vilken färg har bilen? Bilen är röd.

·         Vilket hur bor du i? Jag bor i det gula huset.

·         Vilka bor i din lägenhet? Jag och min fru och våra två barn.

 

1._________________________________________Det var den svarta telefonen som ringde.

2. _____________________________________Jag, Sandra, Johan och Peter åker till skolan.

3. _____________________________________________Det stora suddgummit använde jag.

4. _________________________________________________________Pek-fingret gör ont.

 

 

 Skriv frågor till svaren. Använd hur, när, var, varför, vilken/vilket/vilka, vem.

Glöm inte frågetecken.

 

5.      ________________________________________________________Jag har sex barn.

6.      ___________________________________________ Det var Sven som städade huset.

7.      ________________________________________________ Jag bor i det gröna huset.

8.      ____________________________________________________ Hon bor i Sundsvall.

9.      _________________________________________________________Väskan är grå.

10.      __________________________________________________________Klockan fyra.

11.      ________________________________________________________Josefin och Nina

12.      ____________________________________________________Jag är 54 år gammal.

13.      ____________________________________________________För att jag är törstig.

14.  ________________________________________________________Tjugo över fem. '

 

 

Det finns nio frågeord: 
  • när
  • hur
  • var
  • varifrån
  • varför
  • vem
  • vilken/ vilket/ vilka
  • vad
  • var
 
 
När man vill veta var någon bor eller var skolan ligger använder man sig av frågeordet var.
  •       När slutar skolan idag? Idag slutar skolan fem i fyra.
  •       När ska vi äta? Vi ska äta klockan fem.

Skriv frågan till svaret. Glöm inte skriva frågetecken!

 1.      __________________________________________________Skolan slutar fem i fyra.

2.      ____________________________________________Rasten börjar klockan halv två.

3.      ____________________________________________Biblioteket öppnar klockan tio.

4.      _____________________________________________Rasten slutar klockan tio i två.

5.      __________________________________Klockan fem ska jag hämta Amina på dagis.

6.      ____________________________________________På fredag ska vi ha gjort läxan.  

7.      ______________________________________Andra lektionen slutar klockan tio i tre.

8.      ________________________________________________På vintern åker han skidor.

9.      __________________________________________________Den 22 juli fyller jag år.

10.  ______________________________________________Klockan elva lägger jag mig.

11.  _________________________________________________På sommaren badar hon.

12.  _______________________________________Jag kom till Sverige den 9:e februari.

13.  __________________________________________________ICA stänger klockan 22.

14.  ______________________________________________Han slutar SFI klockan fyra.

15.  ____________________________________________Nästa vecka ska jag klippa mig. 

 

 

När man vill fråga veta hur någon mår eller vilket pris en vara har kan man använda frågeordet hur.

  • Hur mår du? Jag mår bra.
  • Hur mycket kostar ett busskort? Ett busskort kostar 199 kronor varje månad.

Skriv frågan till svaret. Glöm inte skriva frågetecken!

16.      _______________________________________________________Tack, jag mår bra.

17.      _________________________________________________________Jag har två barn.

18.      __________________________________________________Klockan är tio över fem.

19.      ________________________________________________________Jag mår inte bra.

20.      ______________________________________________________Jag har inga pengar.

21.      ______________________________________________________Vi sov fem timmar.

22.      ________________________________________________________Han har två bilar.

23.      ______________________________________________Klockan är tre minuter i tolv.

24.      ___________________________________________________Min dotter mår inte bra.

25.  ­______________________________________________________Jag har fem syskon.

26.  __________________________________________________Jag äter fem smörgåsar.

27.  ________________________________________________Jag är 165 centimeter lång.

28.  _____________________________________________________Jag är 25 år gammal.

29.  _____________________________________________________Jag äter två bananer.

30.  _____________________________________________________Jag är 70 år gammal.

 

 

När man vill veta var någon bor eller var skolan ligger använder man sig av frågeordet var.

  •      Var bor du? Jag bor på Allbogatan 21.
  •      Var ligger skolan? Skolan ligger nära biblioteket.

 

Skriv frågan till svaret. Glöm inte skriva frågetecken!

31.      ________________________________________________________Jag bor i Växjö.

32.      _____________________________________Skolan ligger nära Arbetsförmedlingen.

33.      ______________________________________Migrationsverket ligger nära stationen.

34.      ________________________________________________________Peter bor i Lund.

35.      _________________________________________________Mjölken står i kylskåpet.

36.      ________________________________________________Nycklarna hänger i skåpet.

37.      ______________________________________________Polisstationen finns i Växjö.

38.      _____________________________________________________Mia bor i Långaryd

39.      ____________________________________________________Cristina bor i Malmö.

40.  _______________________________________________Toaletten finns i korridoren.

41.  _____________________________________________________Potatisen är i köket.

42.  _____________________________________________Fjärkontrollen ligger i soffan

43.  ____________________________________________________Pärmen står i skåpet.

 

Skriv två frågor med var. Skriv också svar.

44.___________________________________________________________________________

 

 

 

 
   

 

 
Från Liber spel, som ni tyckte mycket om. 
Grammatik, Ord | |
Upp